Driftsstörningar för Red Cloud ITs rCloud Office för kunder från Telenor och Bredbandsbolaget

I helgen flyttade one.com över sina s.k. DNS domäner till DNSsec.
Sedan dess har främst kunder från Telenor och Bredbandsbolaget haft problem preiodvis att nå rcloud.se och redcloud.se domänerna.
För mera information se http://www.one.com/sv/info/profil

Efter många samtal där Telenor hänvisar till one.com o.s.v har det ändå konstaterats att felet ligger hos Telenor / Bredandsbolaget: Se neadnstående chatlogg med one.com support

Välkommen till One.com chatsupport. Vi gör vårt bästa för att svara på dina frågor så snart som möjligt. Vi ber om förståelse för att våra svar ibland försenas vid tider då det är mycket folk på chatten.

Du chattar nu med ‘Peter’

Du: Hej Peter

Peter: Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Du: Jag loggade ett ärende om att några av våra domäner inte går att nå via Telenor och bredbandsbolaget. Just nu är det två av dem sominte går att nå och jag har just snackat med Telenor och de säger det är one.com som givit dem felaktiga DNS inställningra. jag behöver veta när det fungerar igen för jag har kunder som behöver nå sakerna . Domänerna det gäller just nu är rcloud.se och redcloud.se

Peter: Vi har nyligen börjat aktivera säkerhetsfunktionen DNSSEC för .se-domäner på uppmaning från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur). Tyvärr så har kunder med vissa internetleverantörer, bland annat Tele2, Telia, Bredbandsbolaget och Telenor, problem att nå sina sidor efter denna ändring på grund av internetleverantörens infrastruktur.

Peter: Vi är i kontakt med deras tekniker som är medvetna om problemet och arbetar på en lösning. Du finner mer information och uppdateringar i ärendet på vår info-sida:

Peter: http://www.one.com/sv/info/profil

Peter: Allt är konfigurerat enligt standard och korrekt från vår sida. Något ni själv kan kontrollera via följande sida: http://dnscheck.iis.se/

Du: så telenor har fel ?

Peter: ja .

Du: misstänkte det 🙂

Peter: redcloud.se laddar helt korrekt

Peter: även rcloud.se

Du: inte från min telefon på Telenor nej

Peter: men inte med deras DNS servrar

Du: ingen av denm fungerar

Du: nej. och då fungerar det inte för någon av våra kunder bakom deras DNS servrar heller .

Du: 195.54.122.121, 195.54.122.211 är de ttvå DNS min telefon använder och jag har felanmält dem till telenor

Peter: tyvärr inte

Peter: kör man en check på http://dnscheck.iis.se/ så kan du se at båda domänerna har korrekta DNS inställningar

Du: japp. kollade just. vet vi varför de är så odugliga på telenor ? de säger de fått fel uppgifter ? jag behöver ju få igång det hrä för externa kunder och måste ha nåt att slå dem i skallen med .-)

Peter: Bästa är at ge dem länken http://dnscheck.iis.se/

Peter: och förklara för dem att tester här visar at DNS är rätt

Du: antar det . sorry. inte arg på dig såklart men på telenor / bbb .. tack för hjälpen iaf

Peter: prova gärna att använda google’s DNS i datorn coh se att sidorna fungerar då

Peter: då kan du fråga dem om varföär fungerar det med andra DNS servrar, men inte era om inställningarna är fel

Peter: https://developers.google.com/speed/public-dns/

Du: kan inte be kunderna ändra DNS , en del sitter ju i active directory nät osv och de kan även köra våra molntjänster från sina mobiltelefoner som iphoen & android

Peter: nej det är klart

Du: En rävsax för oss alltså

Peter: men jag menade som ammunition mot Telenor

Du: ringer dem nu igen 🙂

Du: föreslog dem det i morse redan 🙂

Peter: jättebra 🙂

Peter: Om det inte finns något mer jag kan hjälpa dig med för stunden, vill jag passa på att önska dig en fortsatt trevlig dag.

Peter: förhoppningsvis skall de berörda Internet leverantörerna lösa detta snart

Du: tack för hjälpen och hoppas du också får en bra dag

Peter: Vänligen logga in på chatten igen ifall du behöver mer hjälp av en supporter. Chatten stängs pga inaktivitet. Ha en fortsatt trevlig dag och välkommen åter vid fler frågor! Tack för att du använder one.com:s chatsupport.

Chat-diskussionen har avslutats av supportern.

Problemet ligger alltså i Telenors eller Bredbandsbolagets DNS servrar (vi har precis även verifierat detta med dem igen) och det tråkiga beskedet är att det inte finns något annat att göra än att vänta på att de hittar felet och löser det.
Arbetet skulle vara avklarat redan i lördags men någt har gått fel och probelemet har egentligen inte uppmärksammats förrän idag måndag verkar det som.
Vi beklagar naturligvis detta och hänvisar till Telenors kundtjänst om ni har problem att nå några av våra tjänster.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s